Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
  • matter1

    Sommeren på Gjenreisningsmuseet - en feiring av filleryen

    I sommer inviterer vi til en feiring av filleryen på museet.

    Åpningen er dessverre utsatt på grunn av lokalt smitteutbrudd. Vi kommer tilbake med nytt tidspunkt.

    Gjenreisningsmuseet for Finnmark og Nord-Troms fokuserer på filleryen som kunstnerisk materiale og underbygger det med en dokumentasjonsprosjekt basert på egen samling og samarbeid med Hammerfest Husflidslag for å belyse den immaterielle kulturarven. Gjenreisningsmuseet har invitert kunstneren Karin Aurora Lindell til å bygge opp sin verden av skulpturelle installasjoner basert på filleryer som materiale. Utstillingen presenteres i museets temporære visningsrom. Sommerens fokus på fillerye og vev består av tre ulike deler; en prøve-selv del, en kulturhistorisk utstilling og en kunstutstilling.

  • Tvangsevakuerte Finnmarkinger på Toten

    Glede på Toten

    I år er 76 år siden Norge ble frigjort og de tvangsevakuerte fra Finnmark og Nord-Troms kunne begynne å planlegge hjemkomsten. De var spredt over hele landet. 70% befant seg i Nord-Norge og 30% i Sør-Norge. Bildet viser noen av de omlag 200 tvangsevakuerte som oppholdt seg på Toten. Endelig kunne de heise det norske flagget! Gleden var stor!
    Foto: RiddoDuottarMuseat

  • Kirsten Sand i forgrunnen, fotograf ukjent

    Kirsten Sand: Kvinneperspektiv i gjenreisningen

    Kvinneperspektivet stod sterkt da arkitekten Kirsten Sand (1895-1996) skulle delta i gjenreisningsarbeidet etter krigens herjinger av Finnmark og Nord-Troms. Som distriktsarkitekt for Nord-Troms med kontorsted på Skjervøy gjorde hun en betydelig innsats fra og med frigjøringsåret 1945 til og med 1952. Et av hennes mål var å bedre kvinners hverdag.

  • The-Darkness-and-Deep-enkeltbilder_003 (2) hjemmeside

    UTSTILLING TERJE ABUSDAL

    "The Darkness and Deep"                    4.feb-11.april 2021

    Vi har invitert fotograf og kunstner Terje Abusdal til å skape en utstilling spesielt for vårt samarbeid.

    Klikk på link for å se streaming fra åpningen.

    I møtet med Marion Palmers "Bare kirka stod igjen" ble han nysgjerrig på hvordan vår immaterielle kulturarv også led tap i ødeleggelsen av Finnmark. Gjennom research og samtaler våren 2020 utviklet utstillingens tematikk seg. I utstillingen bruker han fotografi, installasjon, teknologi, arkivmaterialer til å utforske spor av sjøsamisk tilstedeværelse og språk i dag.

     

  • Jelefeiring 1944

    Når hjemmet er så fjernt i juletid

    Treet er pyntet. Der er det norskeflagg, små sopp, kuler og lys som skinner. Men det er ingen øyner som lyser, her er det ingen glede. Maten er servert og bordet er pyntet med duk og kvister. Pynten er enkel og serviset er et aluminiumsfat.

    Nå er det tid for hvile og pleddet varmer. Men det er ikke senga hjemme de ligger i. Det er ikke Porsangerfjordens lyder de hører men lyden av reisende som sover utmattet, mennesker som ble tvunget ut av hjemmene sine og som har funnet ly i ei kirke i Trondheim denne julen i 1944.

    Se bilder på https://digitaltmuseum.no/021189244177/nar-hjemmet-er-sa-fjernt-til-jul